האם פושט רגל יכול להשתמש בשיקים?

מחברי המאמר - עו"ד קארין שמעון ועו"ד לידור שובל

האם אדם הנמצא בהליכי פשיטת רגל יכול להשתמש בשיקים?

לאחרונה נדרש בית המשפט המחוזי להכריע בסוגיה, האם חייב המצוי בהליכי פשיטת רגל וניתן צו לכינוס נכסיו יכול לבקש מהבנק להנפיק עבורו פנקס שיקים על מנת שיוכל לשכור דירה ולשלם דמי שכירות באמצעות שיקים.

בית המשפט קבע, כי ככלל כאשר חייב מצוי בהליכי פשיטת רגל מן הראוי למנוע ממנו את האפשרות להשתמש בשיקים. בבסיסה של הנחה זו שלוש מטרות: האחת – מניעת שימוש לרעה בשיקים במסגרת הליך פשיטת הרגל והגנה על הציבור מפני מי שמצוי בהליכי חדלות פירעון, השניה – הידוק הפיקוח של בית המשפט על החייב באופן שהתנהלותו תהיה שקופה מול בית המשפט, והשלישית – הקטנת הסיכוי ליציר חובות חדשים.

עם זאת, בית המשפט קבע כי בסמכותו לבטל את ההגבלה על שימוש בשיקים כאשר נדרש לאפשר משיכת שיקים ייעודיים, ובכפוף לפיקוח בעלי התפקיד.

במקרה זה שהובא בפני בית המשפט, קבע בית המשפט שיש להיעתר לבקשת החייב להשתמש בשיקים לשם שכירת מקום מגורים, וזאת, בין היתר, בשל העובדה כי היעדר היכולת של החייב להשתמש בשיקים, מקשה על שכירת דירה ובהינתן נסיבות נוספות.

בית המשפט קבע כי הנפקת שיקים ייעודים עם הגבלת סחירות ועבירות ונושאים את שם המוטב עולה בקנה אחד עם האינטרס שהחייב לא ייצור חובות חדשים ובנסיבות המקרה הספציפי הורה לאפשר זאת.

במקרה זה, בית המשפט הורה לבנק לבטל את ההגבלה ולהנפיק לחייב פנקס שיקים, בתנאי שעל גבי השיקים יודפסו שם המוטב, תאריכי הפירעון של השיקים וסכומם – על מנת לוודא שהשימוש בשיקים אכן יהיה למטרה זו בלבד. לחילופין, יימסרו השיקים לידי ב”כ החייב וימולאו בפניו, כך שיהיה פיקוח כי לא נעשה בהם שימוש למטרות אחרות אלא לתשלום דמי שכירות בלבד.

עו”ד קארין שמעון ועו”ד לידור שובל היו בעבר יועצים משפטיים פנימיים של אחד הבנקים הגדולים, וכיום בעלי משרד עצמאי המייצג לקוחות ובתי עסק בכל עניין הנוגע לתביעות בנקים, הסדרת חובות, וחדלות פירעון. 

רוצה לשאול שאלות נוספות בנושאי בנקאות? בקישור הבא ניתן להצטרף לקבוצה שהקמנו: 

תשאל עו”ד בנקים (שאלות משפטיות בנושאי בנקאות)

 

הבהרה: כל המידע הנכלל במאמר זה הינו בבחינת מידע כללי בלבד, איננו ממצה, איננו מתייחס למקרים פרטניים ואיננו מהווה חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואיננו מהווה בשום אופן תחליף להתייעצות עם עו”ד. על המעוניין בכך יהיה לקבל עצה מקצועית נפרדת לכל פעולה משפטית או אחרת בקשר לנושאים המפורטים במאמר. המידע המובא במאמר זה איננו מהווה המלצה ו/או הנחיה לבצע או שלא לבצע פעולה כלשהי.

מוזמנים לשתף את הכתבה!

לייעוץ משפטי אישי ומקצועי - השאירו פרטים

לייעוץ משפטי אישי ומקצועי - השאירו פרטים

לחצו לשליחת הודעה
צריכים עזרה?
היי!
איך אפשר לעזור?