המחאת זכות והמחאת חוב

מחברי המאמר - עו"ד קארין שמעון ועו"ד לידור שובל

מהי המחאת זכות? כיצד מבצעים המחאת זכות?  מה ההשלכות של המחאת זכות?

האם המחאת זכות היא דרך לגיטימית לתשלום?

מהי המחאת חוב?  כיצד מתבצעת המחאת חוב? מה ההשלכות של המחאת חוב?

 

שאלות אלו ורבות אחרות מגיעות למשרדנו מלקוחות שונים אשר מסיבות שונות המחו זכויות שקיימות להם, או – לחילופין – המחו חובות שלהם וזקוקים לייצוג משפטי בבית המשפט בכל הקשור להמחאות אלו.  

במאמר זה נעשה סדר ונסביר בקצרה מהי המחאת זכות ומהי המחאת חוב.  

 
מהו החוק הרלוונטי בכל הקשור להמחאות זכות והמחאות חוב ?

החוק הרלוונטי הוא חוק המחאת חיובים, תשכ”ט- 1969.

 

מה החוק קובע לגבי הזכות להמחות זכויות?

סעיף 1 לחוק קובע כי זכותו של נושה, לרבות זכות מותנית או עתידה לבוא, ניתנת להמחאה ללא הסכמת החייב, זולת אם נשללה או הוגבלה עבירותה לפי דין, לפי מהות הזכות או לפי הסכם בין החייב לבין הנושה.

 

מה החוק קובע לגבי הזכות להמחות חובות?

סעיף 6 לחוק קובע כי חבותו של חייב ניתנת להמחאה, כולה או מקצתה, בהסכם בין החייב לבין הנמחה שבאה עליו הסכמת הנושה, זולת אם נשללה או הוגבלה עבירותה לפי דין.

 

האם יש סוגים שונים של המחאות זכות?

כן. המחאת זכות יכולה להיות “המחאת זכות על דרך המכר” והיא גם יכולה להיות “המחאת זכות על דרך השעבוד”

 

מהי המחאת זכות על דרך המכר?

המחאת זכות על דרך המכר היא למעשה המחאה גמורה וסופית של הזכות מהממחה לנמחה, כך שלמעשה הנמחה הופך להיות הבעלים הסופי של הזכות שהומחתה לו.

 

מהי המחאת זכות על דרך השעבוד?

המחאת זכות על דרך השעבוד היא למעשה מתן בטוחה מאת הממחה אל הנמחה, כאשר הנמחה אינו הופך להיות הבעלים הסופי של הזכות אלא היא רק משועבדת לו.

 

מהי התוצאה של המחאת זכות?

כאשר אדם ממחה את זכותו לצד ג’, למעשה אותו צד ג’ הופך להיות בעל הזכות לקבל את את הזכויות מהחייב של הממחה. לדוג’: ראובן חייב כספים לשמעון ושמעון חייב כספים ללוי. שמעון יכול להמחות את זכותו ללוי לקבלת כספים משמעון. כך לוי הופך לנושה של ראובן במקום שמעון.

 

האם בהמחאת זכות נדרשת  הסכמתו של החייב להמחאת הזכות?

לא. סעיף 1 לחוק קובע כי לא נדרשת הסכמתו של החייב להמחאת הזכות. כך בדוגמא שציינו לעיל אין צורך בהסכמה של ראובן שלוי ייפרע ממנו במקום שמעון.

 

מהי התוצאה של המחאת חוב?

כאשר אדם ממחה את חובו לצד ג’ הנמחה הופך להיות החייב החדש מול הנושה, ובדוגמא שציינו לעיל שמעון יכול להמחות את חובו ללוי לראובן, כך שכעת ראובן יהפוך להיות חייב של לוי.

 

האם בהמחאת חוב נדרשת הסכמתו של הנושה להמחאת החוב?

כן סעיף 6 לחוק קובע כי בהמחאת חוב נדרשת הסכמתו של הנושה להמחאת החוב, ובמקרה של הדוגמא שלנו נדרשת הסכמתו של הנושה- לוי.

 

למעשה בדוגמא לעיל גם בהמחאת זכות וגם בהמחאת החוב בסופו של דבר לוי הוא הנושה וראובן הוא החייב אז מה ההבדל?

ההבדל הוא שבעוד שבביצוע של המחאת חוב ראובן הפך להיות חייב של לוי, אין ללוי זכות לדרוש יותר את החוב משמעון (ולכן נדרשת הסכמתו של לוי להמחאת החוב), בעוד שבביצוע של המחאת זכות, לוי אינו מאבד את הזכות לדרוש את החוב משמעון ולמעשה זוכה בחייב נוסף- ראובן, כך שאם ראובן לא ישלם את חובו ללוי, מכח המחאת הזכות, עדיין יוכל לוי לדרוש את החוב משמעון.

 

ומה קורה בדוגמא שלנו אם ראובן הופך לחדל פירעון?

במקרה שבו ראובן הופך לחדל פירעון, ופותח בהליכי חדלות פירעון, ככל שמדובר בהמחאת חוב הרי שלוי יעמוד מול שוקת שבורה, בעוד שבמקרה של המחאת זכות יוכל לוי לחזור ולהיפרע משמעון.

 

בדוגמא לעיל בסופו של דבר ראובן הפך לחייב של לוי- האם מדובר בהמחאת חוב או המחאת זכות?

השאלה כיצד לסווג עסקאות המחאה שנעשו בין צדדים, הינה שאלה שבתי המשפט עסקו בה לא מעט, ולכן חשוב בעת ביצוע עסקאות המחאה לקבל ייעוץ משפטי מתאים על מנת שחלילה תמצאו את עצמכם בפני שוקת שבורה וללא יכולת כספים שחייבים לכם.   

 

למשרדנו ניסיון רב שנים בייצוג בהליכים משפטיים בבתי המשפט שעניינם המחאות זכות והמחאות חוב אנו מעניקים ללקוחותינו ייצוג משפטי מקצועי אישי ויצירתי תוך ראיית מכלול צרכי הלקוח.

לשאלות נוספות בנושא, מוזמנים ליצור איתנו קשר בהודעה מהירה על ידי לחיצה על אייקון הווטסאפ בתחתית עמוד זה מימין, או במילוי טופס יצירת קשר בעמוד זה  משמאל.

 

הבהרה: כל המידע הנכלל במאמר זה הינו בבחינת מידע כללי בלבד, איננו ממצה, איננו מתייחס למקרים פרטניים ואיננו מהווה חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואיננו מהווה בשום אופן תחליף להתייעצות עם עו”ד. על המעוניין בכך יהיה לקבל עצה מקצועית נפרדת לכל פעולה משפטית או אחרת בקשר לנושאים המפורטים במאמר. המידע המובא במאמר זה איננו מהווה המלצה ו/או הנחיה לבצע או שלא לבצע פעולה כלשהי.

מוזמנים לשתף את הכתבה!

לייעוץ משפטי אישי ומקצועי - השאירו פרטים

לחצו לשליחת הודעה
צריכים עזרה?
היי!
איך אפשר לעזור?