יפוי כח נוטריוני

מחברי המאמר - עו"ד קארין שמעון ועו"ד לידור שובל

במה שונה יפוי כח נוטריוני מיפוי כח רגיל או מיפוי כח שניתן לעורך דין?

האם ניתן לבטל יפוי כח נוטריוני?

האם ניתן לשנות יפוי כח נוטריוני?

האם יש צורך בפעולה מיוחדת כדי להפעיל את יפוי הכח הנוטריוני?

שאלות אלו ורבות אחרות מגיעות למשרדנו מלקוחות שונים.

לרוב מדובר בלקוחות אשר מסיבות שונות חתמו על יפוי כח נוטריוני וזקוקים לייצוג משפטי בבית המשפט.

במרבית המקרים מדובר בטענות שהועלו נגד יפוי כח נוטריוני מכוחו בוצעה פעולה כלשהי.

במקרים רבים אחרים מדובר בלקוחות שמבקשים להגן על פעולות שבוצעו על ידם מכח יפוי כח נוטריוני ונדרשים לכך במסגרת הליך משפטי.

במאמר זה נעשה סדר ונסביר בקצרה מהו “יפוי כח נוטריוני”, מה מבדיל אותו מיפויי כח אחרים ומה מייחד אותו.

מהו יפוי כח ?

יפוי כח הוא מסמך שניתן על ידי אדם אחד לאדם אחר על מנת שאותו אדם שקיבל את יפוי הכח יבצע פעולות שונות עבור אותו אדם שנתן את יפוי הכח.

 
האם כל יפוי כח צריך להיחתם בפני עורך דין?

לא. ישנן פעולות רבות שלא דורשות את אישורו של עורך הדין על גבי יפוי כח שנחתם. עם זאת אישור שכזה יכול למנוע טענות שונות מטעם מיופה הכח כי הוא לא חתם על יפוי הכח.

מהו יפוי כח נוטריוני?

יפוי כח נוטריוני הוא יפוי כח שנחתם על ידי עורך שהוסמך גם כנוטריון, כאשר יפוי הכח הנוטריוני הוא למעשה יפוי כח בעל תוקף משפטי.

מה כוחו הראייתי של אישור נוטריוני?

חוק הנוטריונים קובע כי : “אישורו של נוטריון לפי חוק זה והתקנות על פיו, יהיה ראיה מספקת בהליך משפטי, ללא צורך בראיה נוספת, לדברי הנוטריון ולמעשיו ולדברי אחרים ולמעשיהם שאמרו או עשו בפניו, הכל כאמור באישור.”

האם יש מקרים שבהם יש חובה לערוך יפוי כח נוטריוני?

כן. חוק הנוטריונים קובע כי: “יפוי-כוח כללי ויפוי-כוח לביצוע עסקאות במקרקעין הטעונות רישום במרשם המקרקעין, לא יהיו בני-תוקף אלא אם ערך אותם נוטריון או אימת את החתימות שעליהם, כאמור בחוק זה ובתקנות על פיו..” .

האם ניתן לבטל יפוי כח נוטריוני?

כן, כל עוד יפוי הכח אינו “יפוי כח בלתי חוזר”. תקנות הנוטריונים קובעות כי: “מי שנתן יפוי כח בפני נוטריון, או חתם בפניו על מסמך אחר בין שהנוטריון ערך אותם ובין שאימת את חתימת החתום עליהם, ויפוי הכח או המסמך האחר ניתנים לביטול על פי האמור בחוק השליחות, תשכ”ה-1965, או כל דין אחר על ידי מי שנתן אותו או חתם כאמור, רשאי להודיע לנוטריון על ביטולם.”

 
איך מבטלים יפוי כח נוטריוני?

תקנות הנוטריונים קובעות כי ההודעה על ביטול תינתן בכתב, ותיחתם בפני הנוטריון עצמו או תיחתם בפני נוטריון אחר, אשר יאמת את חתימת המבטל.

מהו יפוי כח נוטריוני בלתי חוזר?

יפוי כח נוטריוני בלתי חוזר כשמו כן הוא, הוא יפוי כח שאינו ניתן לביטול. בדרך כלל יפוי כח שכזה תפקידו לשמור על זכויות של צדדים שלישיים כמו בעסקאות מקרקעין. יפוי כח שכזה אינו מוגבל בזמן אלא אם הוסכם על כך או שניתנה הוראה בעניין זה על ידי בית המשפט.

למשרדנו ניסיון רב שנים בייצוג בהליכים משפטיים בבתי המשפט שעניינים ביטול יפוי כח נוטריוני וכן אכיפת יפוי כח נוטריוני.

לייעוץ ראשוני בנושא יפוי כח נוטריוני – ניתן ליצור קשר עם עוה”ד במשרדנו באמצעות מילוי טופס יצירת קשר משמאל, או בכל ערוץ אחר בסרגל שבתחתית המסך.

 

הבהרה: כל המידע הנכלל במאמר זה הינו בבחינת מידע כללי בלבד, איננו ממצה, איננו מתייחס למקרים פרטניים ואיננו מהווה חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואיננו מהווה בשום אופן תחליף להתייעצות עם עו”ד. על המעוניין בכך יהיה לקבל עצה מקצועית נפרדת לכל פעולה משפטית או אחרת בקשר לנושאים המפורטים במאמר. המידע המובא במאמר זה איננו מהווה המלצה ו/או הנחיה לבצע או שלא לבצע פעולה כלשהי.

מוזמנים לשתף את הכתבה!

לייעוץ משפטי אישי ומקצועי - השאירו פרטים

לחצו לשליחת הודעה
צריכים עזרה?
היי!
איך אפשר לעזור?