תביעה לביצוע שטר בהוצאה לפועל

מחברי המאמר - עו"ד קארין שמעון ועו"ד לידור שובל

לקוחות רבים פונים אלינו ושואלים: “קיבלתי אזהרה מהוצאה לפועל, מה זה? מה עושים?”, או “ביקשו לממש נגדי שטר חוב”, “ביקשו לממש נגדי שיק שחזר או בוטל”.

איך מתגוננים בפני תביעה לביצוע שטר?

התשובה הפשוטה היא, שבניגוד למה שרבים חושבים – בקשה למימוש שטר חוב, שיק שחזר או שיק שבוטל הנקראת “תביעה לביצוע שטר” אינה גזירת גורל ויש איך להתמודד איתה!

מתי אדם עלול למצוא את עצמו נתבע בתביעה לביצוע שטר?

אחד המקרים הנפוצים, הם בעת ששוכרים דירה. פעמים רבות, בעל הדירה מבקש לקבל שטר חוב חתום כבטוחה. בהמשך הדרך, יכול בעל הדירה להחליט לנקוט בהליך משפטי למימוש שטר החוב. זה יכול לקרות, למשל, כאשר בעל הדירה סבור שהשוכר הפר את הסכם השכירות.

מקרה אחר לדוגמא, הוא מקרה בו שילמת באמצעות שיק, אך השיק חזר או בוטל. נניח ששילמת בשיק כדי לקבל מוצר מסוים או סחורה, שלא סופקו. מאחר שלא קיבלת את תמורתו, ביקשת לבטל את השיק. אולם, גם במקרה כזה – עדיין מי שמחזיק בשיק שלך יכול לתבוע את מימושו במסגרת הליך משפטי.

במידה ונקטו נגדך בהליך כזה, והוגש נגדך שטר לביצוע בהוצאה לפועל (שטר חוב, שיק שבוטל וכו’), למעשה יש לך חלון זמנים של 30 ימים להגיש להוצאה לפועל התנגדות מטעמך, הנקראת “התנגדות לביצוע שטר”.

“התנגדות לביצוע שטר”, כשמה כן היא. התנגדות מצידך למימושו ופרעונו של השיק שביטלת, או במקרה של שטר חוב – התנגדות מצידך למימושו של שטר החוב.

במסגרת ההתנגדות חשוב להעלות טיעונים משפטיים ענייניים ולנמק מדוע אין הצדקה לפרוע את השטר או את השיק המדובר.

הטיעונים שיועלו במסגרת ההתנגדות שתוגש מטעמך הם לב ההליך מבחינתך.

למעשה, הם אלו שישפיעו בצורה הכי משמעותית על הכרעת בית המשפט בהמשך הדרך.

אם הגשת את ההתנגדות לביצוע שטר בזמן, ההתנגדות לביצוע שטר תועבר לדיון בפני בית המשפט המוסמך וכל ההליכים נגדך בהוצאה לפועל יעוכבו.

במסגרת הדיון בבית המשפט, הגורם שהגיש נגדך את השטר או השיק לגבייה יוכל לחקור אותך על דוכן העדים וינסה להראות לבית המשפט שאין לך הגנה טובה כנגד ביצוע השטר ושיש להמשיך את הליך הגבייה נגדך בהוצאה לפועל באופן מיידי.

מנגד, במסגרת הדיון עוה”ד מטעמך יצטרך לשכנע את בית המשפט שיש לך הגנה אפשרית כנגד הדרישה לגביית השטר ממך. מכאן החשיבות בבחירת עו”ד המתמחה ומנוסה בהליכים מסוג זה.

אם עורך הדין מטעמך הצליח לשכנע את בית המשפט שיש לך הגנה אפשרית, בית המשפט יקבל את ההתנגדות לביצוע שטר שהוגשה מטעמך והיא תהפוך לכתב הגנה.

משלב זה ואילך התיק ינתהל בפני בית המשפט ככל תיק אזרחי רגיל שיש בו תובע ונתבע, התובע יצטרך להוכיח את טענותיו נגדך ומנגד יהיה עליך להוכיח את טענות ההגנה שלך.

חשוב לדעת: אם הגישו נגדך שטר חוב או שיק לביצוע בהוצאה לפועל לגבייה, זה ממש לא סוף פסוק ובטח שלא סוף העולם. עורך דין מנוסה ומיומן יוכל להגיש התנגדות לביצוע שטר מטעמך ולשכנע את בית המשפט בכך שיש לך הגנה אפשרית.

ניהול התיק מטעמך בבית המשפט על ידי עורך דין מנוסה בייצוג בבית המשפט ובהוצאה לפועל יכול גם להביא לתוצאה של דחיית התביעה נגדך לחלוטין וביטול הליכי ההוצאה לפועל שהתבקשו נגדך.

למשרדנו נסיון רב והצלחות רבות בתחום זה; הן בהגשת תביעות לביצוע שטר והן בהגשת התנגדויות לביצוע שטר וניהול כל ההליכים המשפטיים במסגרת זו.

מוזמנים גם להצטרף לקבוצת הפייסבוק שהקמנו – בה ניתן להתייעץ בכל הנוגע להליכים משפטיים ותביעות, לרבות בנושא תביעה לביצוע שטר.

להצטרפות לחץ על הקישור: שאל עו”ד – הכל על תביעות בבית משפט ומול המפקח על המקרקעין.

הבהרה: כל המידע הנכלל במאמר זה הינו בבחינת מידע כללי בלבד, איננו ממצה, איננו מתייחס למקרים פרטניים ואיננו מהווה חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואיננו מהווה בשום אופן תחליף להתייעצות עם עו”ד. על המעוניין בכך יהיה לקבל עצה מקצועית נפרדת לכל פעולה משפטית או אחרת בקשר לנושאים המפורטים במאמר. המידע המובא במאמר זה איננו מהווה המלצה ו/או הנחיה לבצע או שלא לבצע פעולה כלשהי.

מוזמנים לשתף את הכתבה!

לייעוץ משפטי אישי ומקצועי - השאירו פרטים

לחצו לשליחת הודעה
צריכים עזרה?
היי!
איך אפשר לעזור?