פטור מתשלום דמי ועד לחברי ועד בית

מחברי המאמר - עו"ד קארין שמעון ועו"ד לידור שובל

ככלל, תפקידם של חברי ועד הבית הינו תפקיד התנדבותי.

פעמים רבות נדרשים חברי ועד הבית להשקיע שעות רבות מזמנם לצורך טיפול בענייני הבית המשותף. כך, למשל: לטפל בענייני גביה של דמי ועד הבית, לנקוט בהליכים משפטיים נגד דיירים סרבנים, להתמודד עם ספקים, לכנס אסיפות דיירים, להתמודדות עם דיירים מאתגרים (כמו למשל דיירים המאחסנים ציוד בחדר המדרגות), לדאוג לשיפוץ הבית המשותף כשנדרש, להתמודד עם סוגיות של שימוש ברכוש המשותף ועוד ועוד.

דרך עיני חברי ועד הבית, פעמים רבות התפקיד תובעני ואף כפוי טובה.

על רקע זה, פעמים רבות מבקשים חברי ועד הבית לקבל פטור מתשלום דמי ועד בית כגמול על עבודתם והשקעתם בענייני הבית המשותף.

במקרים רבים בהם נתקלנו מדובר היה בהחלטה עצמאית של חברי ועד הבית שפטרו את עצמם אוטומטית מתשלום דמי ועד בית, מבלי אפילו ליידע את יתר בעלי הדירות, ומבלי שהנושא כלל עלה לדיון.

שאלות רבות עולות בקרב דיירים בבתים משותפים, כמו למשל:

“חברי ועד הבית שלנו לא מוכנים לשלם דמי ועד בית – האם זה חוקי?”

“האם יש לחברי ועד בית פטור אוטומטי מתשלום דמי ועד?”

 

ומן הצד השני, שאלות דומות מעלים גם חברי ועד הבית עצמם:

“האם מגיע לי כחבר ועד בית פטור מתשלום דמי ועד בית?”

 

במאמר זה ננסה להשיב לכל השאלות הללו ולהציע קווים מנחים בנושא.

 

האם לחברי ועד בית יש פטור מתשלום דמי ועד בית?

כאמור, הנושא של פטור מתשלום דמי ועד בית לחברי ועד הבית הינו נושא שעולה לא מעט בפניות אלינו.

במקרים רבים נמסר לנו כי חברי ועד הבית אינם משלמים דמי ועד בית בעקבות החלטה עצמאית וחד צדדית שלהם לפטור את עצמם מתשלום זה, לעיתים אפילו בלי ליידע את שאר בעלי הדירות.

ראשית חשוב להבין שלחברי ועד הבית אין פטור אוטומטי מתשלום דמי ועד בית!

אמנם, חברי ועד הבית צריכים להשקיע זמן רב מזמנם וממרצם כדי לנהל ולטפל בענייני הבית המשותף. עם זאת, יש לזכור שהשקעה זו, רבה ככל שתהיה, איננה מקנה אוטומטית פטור מתשלום דמי ועד בית.

 
אבחנה בין חברי ועד בית מקרב בעלי הדירות לנציגות ממונה

בהקשר זה חשוב לעשות אבחנה בין נציגות ועד בית מקרב בעלי הדירות שנעשית בהתנדבות, לבין נציגות שמונתה על ידי המפקח על רישום המקרקעין;

על פי החוק, תפקיד ועד הבית נעשה בהתנדבות מלאה ולא נקבע שכר בצידו.

זאת, למעט מקרים בהם מדובר בנציגות שמונתה על ידי המפקח על רישום המקרקעין, שאז המפקח רשאי לקבוע שכר לנציגות שמינה.

במקרה כזה, הנציגות תקבל שכר בהתאם לקביעת המפקח על רישום מקרקעין ושכרה של הנציגות ייכלל כחלק מההוצאות השוטפות שעל כל בעלי הדירות לשאת בהן.

אסור לחברי ועד בית לתת לעצמם פטור מתשלום דמי ועד בית על דעת עצמם

חברי ועד הבית אינם יכולים לקבל החלטה עצמאית וחד צדדית לפטור את עצמם מתשלום דמי ועד בית.

 

כיצד ניתן לפטור חברי ועד בית מתשלום דמי ועד בית?

כשמדובר בנציגות מקרב בעלי הדירות ולא בנציגות חיצונית שנקבע לה שכר על ידי המפקח, על מנת לפטור את חברי ועד הבית מתשלום דמי ועד בית, ראשית יש לכנס אסיפה כדין.

על סדר יומה של האסיפה יפורט נושא הפטור מתשלום דמי ועד בית לחברי הנציגות, ובמסגרת האסיפה תעלה להצבעה שאלת מתן הפטור מתשלום דמי ועד לחברי הועד.

 

מהו הרוב הדרוש כדי לפטור את חברי ועד הבית מתשלום דמי ועד בית?

ישנן מספר גישות בעניין זה.

הסיבה לכך נעוצה בכך, שהשאלה: “מהו הרוב הדרוש על מנת לפטור את חברי הועד מתשלום דמי ועד” לא מקבלת מענה ברור בחוק.

 

גישה אחת – הסכמה פה אחד

החוק כן מבהיר שלצורך הטלת חיוב נוסף שלא פורש בחוק על בעל דירה יש צורך שבהצבעה יתקבל רוב מוחלט מקרב בעלי הדירות.

אם נפעל בהיקש מההגיון הנ”ל, הרי שנדרוש הסכמה פה אחד של כל בעלי הדירות, מאחר שמתן פטור מתשלום דמי ועד לועד לחברי ועד הבית תגרור העלאת החיוב עבור כלל בעלי הדירות האחרים בבית המשותף.

 

גישה שניה – רוב רגיל

ישנה גישה שניה הגורסת כי לצורך מתן פטור מתשלום דמי ועד בית יספיק רוב רגיל וזאת בהיקש מהרוב הדרוש לקבלת החלטות המתקבלות על גביה מיוחדת לצרכי טיפול שוטף, שגם בצידה כרוך חיוב נוסף של בעלי הדירות.

 

גישה שלישית – רוב מיוחד

לפי הגישה השלישית, ניתן לטעון כי לתכלית מתן פטור לחברי ועד מתשלום דמי ועד נדרש רוב מיוחד מקרב בעל הדירות וזאת בהיקש מהרוב הדרוש לשינוי תקנון (להרחבה בעניין רוב מיוחד ראה במאמר על כינוס אסיפה בבית משותף).

 

על רקע הגישות השונות – במקרה בו תרצו לעגן פטור מתשלום דמי ועד בית כדין, מומלץ שתיוועצו בעו”ד שייקח בחשבון את מכלול נסיבות המקרה הספציפי, יבדוק את מסמכי הבית המשותף וייתן מענה בהתאם.

כך גם במקרה בו תבקשו לבחון את עצם חוקיותו של פטור שניתן לחברי ועד מתשלום דמי ועד. 

 

יש לכם שאלות נוספות בנושא דמי ועד בית?

לעוה”ד במשרדנו ניסיון רב במתן ייעוץ משפטי בכל הנוגע לבתים משותפים, תשלום דמי ועד בית, שינויי תקנון בית משותף, ליווי וייצוג ועדי בתים ועוד.

לייעוץ ראשוני ניתן לפנות אלינו בהודעה מהירה בווטסאפ בלחיצה על האייקון שבתחתית העמוד, במילוי טופס צור קשר משמאל או בפניה טלפונית ונשמח לסייע!

 

מוזמנים גם להצטרף לקבוצת הפייסבוק שהקמנו בנושא סכסוכי שכנים, שם ניתן לשאול ולהתייעץ בכל הנוגע לסכסוכי שכנים. להצטרפות לחץ על הקישור: שכנים בהפרעה – סכסוכי שכנים ועו”ד.

 

הבהרה: כל המידע הנכלל במאמר זה הינו בבחינת מידע כללי בלבד, איננו ממצה, איננו מתייחס למקרים פרטניים ואיננו מהווה חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואיננו מהווה בשום אופן תחליף להתייעצות עם עו”ד. על המעוניין בכך יהיה לקבל עצה מקצועית נפרדת לכל פעולה משפטית או אחרת בקשר לנושאים המפורטים במאמר. המידע המובא במאמר זה איננו מהווה המלצה ו/או הנחיה לבצע או שלא לבצע פעולה כלשהי.

מוזמנים לשתף את הכתבה!

לייעוץ משפטי אישי ומקצועי - השאירו פרטים

לחצו לשליחת הודעה
צריכים עזרה?
היי!
איך אפשר לעזור?