השכן השתלט על חצר משותפת? זה מה שקובעות הוראות הדין..

מחברי המאמר - עו"ד קארין שמעון ועו"ד לידור שובל

“השכן השתלט על החצר המשותפת, מה עושים?”

במקרים רבים פניה כזו מגיעה אלינו מנציגות הבית המשותף או מבעל דירה בבניין.

נסיבות ה”השתלטות” רבות ומגוונות.

כך, למשל, שכן שסיפח לדירה שלו חצר משותפת, הציב בה ריהוט גינה ועושה בה כבשלו.

יש כאלה שהגדילו לעשות ופרצו דלת יציאה ישירה לחצר, ואף כאלה שגידרו אותה והתקינו קודן בכניסה במטרה למנוע משאר בעלי הדירות שימוש שכזה באותה חצר.

לעיתים ההשתלטות לא באה לידי ביטוי במניעת שימוש בחצר המשותפת משאר בעלי הדירות בבניין, אבל כן באה לידי ביטוי באחסון חפצים, הצבת ספות או אפילו מחסן נייד.

ככלל, בכל המקרים שתוארו, השימוש המתואר נשמע כשימוש בלתי סביר ברכוש משותף.

הגם שראוי לסייג ולכתוב שעל מנת לקבוע זאת מבחינה משפטית בצורה נחרצת, הדבר דורש בחינה יסודית של נסיבות המקרה הספציפי.

ולפני שנידרש לשאלה מה ניתן לעשות, כדאי לחדד ולהבהיר מקדמית מהו “רכוש משותף”.

 

מהו “רכוש משותף”?

המונח “רכוש משותף” מתייחס לכל חלקי הבית המשותף; המונח מתייחס לחצר, לגגות, לקירותיו החיצוניים של הבית המשותף, לחדרי המדרגות, למקלטים ומתקנים משותפים, והכל – למעט הדירות עצמן ולמעט מה שהוצמד לדירות ספציפיות .

 

מעמדה של חצר משותפת

ככל רכוש משותף, גם חצר משותפת – כשמה כן היא, משותפת לכלל דיירי הבניין אשר זכאים לעשות בה שימוש.

ואולם, ברכוש משותף להבדיל מרכוש פרטי – לא ניתן לעשות כל שימוש שרוצים והמונח שנקבע בדין לשימוש המותר ברכוש משותף הינו “שימוש סביר”.

 

מהו שימוש סביר ברכוש משותף

שימוש ברכוש משותף על ידי שכנים, ובכלל זה בחצר משותפת, ייחשב לסביר בתנאי שהוא לא מונע שימוש דומה מדיירים אחרים, וכן –

שאיננו גורם לפגיעה או למיטרד עבור דיירים אחרים.

כך, למשל, בדוגמא של שכן שהשתלט על חצר משותפת וגידר וסגר אותה בצורה המונעת גישה מדיירים אחרים בבניין, על פניו לא מתקיים התנאי של מניעת שימוש דומה מדיירים אחרים שכן בפועל אותו שכן מונע מאחרים שימוש דומה בחצר המשותפת.

דוגמא נוספת היא של הצבת מנגל בחצר משותפת ואף ריהוט גינה. מעבר לעובדה שמדובר בתפיסת חזקה ייחודית (למעט במקרה בו ניתנה הסכמת בעלי הדירות לכך כדין באסיפה הכללית, במקרים רבים העשן יצור מיטרד עבור הדיירים או חלקם, שאז לא יתקיים התנאי השני שתואר לעיל.

בדוגמא האחרונה, ייתכן ובנוסף השימוש האמור בחצר המשותפת יוצר גם סיכון בטיחותי, שאז יש טענות נוספות שניתן יהיה להעלות כנגד השכן, ואם חלילה ייגרם נזק כתוצאה משימוש זה תהיינה טענות ועילות תביעה נוספות שניתן יהיה להעלות נגדו.

ראוי להדגיש, שנתין להגדיר שימושים מותרים ואף שימושים אסורים ברכוש משותף במסגרת תקנון הבית המשותף, והכל בכפוף להוראות הדין.

 

מי יכול לתבוע שכן על השתלטות על חצר משותפת?

תביעה לסילוק חפצים או תביעה לסילוק יד מחצר משותפת בבית משותף יכולה להיות מוגשת על ידי נציגות הבית המשותף (ועד הבית), על ידי בעל דירה בבית המשותף או אף על ידי קבוצת בעלי דירות בבית המשותף שהתאגדו יחד.

יש לבחון לאיזו ערכאה נכון יהיה להגיש את כתב התביעה, מאחר שאם יש עילות תביעה נוספות (כפי שתואר בחלק מהדוגמאות במאמר זה), ייתכן שהדבר ישפיע על ההחלטה בדבר הערכאה הנכונה לדון בעילות אלה.

לתכלית זו חשוב להתייעץ עם עו”ד מומחה בסכסוכי שכנים ובתים משותפים.

לפירוט בנוגע להגשת תביעה בפני המפקח על המקרקעין

 

רוצה להתייעץ בנושא של סכסוכי שכנים?

לעוה”ד במשרדנו ניסיון רב שנים בניהול הליכים משפטיים הנוגעים לבתים משותפים ולסכסוכי שכנים.

לייעוץ ראשוני ניתן לפנות אלינו טלפונית, באמצעות מילוי טופס צור קשר בעמוד זה משמאל או בהודעה מהירה בווטסאפ בלחיצה על האייקון שבתחתית העמוד.

מעניין אותך לשמוע עוד בנושא?

הצטרף לקבוצת הפייסבוק שהקמנו, שם ניתן לשאול ולהתייעץ בכל הנוגע לסכסוכי שכנים. להצטרפות לחץ על הקישור: סכסוכי שכנים ועו”ד – קבוצת הפייסבוק

הבהרה: כל המידע הנכלל במאמר זה הינו בבחינת מידע כללי בלבד, איננו ממצה, איננו מתייחס למקרים פרטניים ואיננו מהווה חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואיננו מהווה בשום אופן תחליף להתייעצות עם עו”ד. על המעוניין בכך יהיה לקבל עצה מקצועית נפרדת לכל פעולה משפטית או אחרת בקשר לנושאים המפורטים במאמר. המידע המובא במאמר זה איננו מהווה המלצה ו/או הנחיה לבצע או שלא לבצע פעולה כלשהי.

מוזמנים לשתף את הכתבה!

לייעוץ משפטי אישי ומקצועי - השאירו פרטים

לחצו לשליחת הודעה
צריכים עזרה?
היי!
איך אפשר לעזור?