מה עושים כשועד-הבית לא מתפקד, או לא ממלא את תפקידו כמו שצריך?

מחברי המאמר - עו"ד קארין שמעון ועו"ד לידור שובל

כיצד ניתן לפעול כשיש טענות בדבר תפקודו של ועד הבית ?

מקרים רבים שמגיעים לטיפול משרדנו, נוגעים לסכסוכים בין שכנים (מטרדי רעש, נזקים שנגרמו לדירה כתוצאה משיפוץ שעשה השכן, נזילות בשל ליקויי צנרת של שכן, ועוד).  אך למרבה הפלא, אחוז לא קטן מתוך המקרים בהם טיפלנו, נוגע להתנהלות ועד הבית דווקא..

ואכן, במקרים רבים – בבתים משותפים עולות טענות נגד ועד הבית כי איננו ממלא את תפקידו כהלכה; בין אם מדובר בטענות בעניין גביית כספי ועד בצורה לא חוקית, לא שוויונית או מנוגדת לדין, בין אם מדובר בעניין ביצוע תיקונים שהאחריות לביצועם חלה על ועד הבית המשותף אך הנ”ל מסרב לבצעם, בין אם מדובר באחריות לנקיון השטחים המשותפים בבניין, לתיקון ליקויים בשטחים משותפים בבניין, ועוד נושאים רבים – כולם נוגעים לטענות של הדיירים לגבי אופן התנהלות ועד הבית.

אז מה עושים כשמצטברות עוד ועוד טענות נגד התנהלות ועד הבית, אך אפילו פניות חוזרות ונשנות לועד הבית לא מועילות?

כאשר מדובר בעניין פרטני של בעל דירה זה או אחר, תמיד פתוחה הדרך לנקוט בהליך משפטי מתאים.

אך כאשר מדובר בטענות שהולכות ומצטברות, עד כדי שבעלי הדירות בבית המשותף מעוניינים להחליף את הועד, ניתן לכנס אסיפת דיירים על מנת לקדם מהלך שכזה.

ככלל, האחריות לכינוס אסיפות דיירים חלה על ועד הבית, בהתאם לדין ולתקנון הבית המשותף.

ככל שלפחות שליש מבעלי הדירות בבית המשותף מבקשים לקיים אסיפה שאיננה מן המניין, יש לשלוח לועד הבית מכתב דרישה מתאים, בו הוא מתבקש לכנס אסיפה שלא מן המניין.

ככל שבתוך 14 ימים – לא כינס ועד הבית אסיפה על פי בקשת לפחות שליש מבעלי הדירות, יוכלו האחרונים לכנס אסיפה שלא מן המניין בעצמם.

יש לפרסם מודעה לכלל בעלי הדירות מספיק זמן מראש, ובה לפרט: מהו מועד האסיפה, מיקומה וכן לפרט את הנושאים שיעמדו על סדר היום להצבעה במסגרת האסיפה הנ”ל.

משנתכנסה אסיפה שלא מן המניין כדין – ניתן להעלות במסגרתה להצבעה את כל הנושאים שפורטו בהודעה, וביניהם את ההצעה להחלפת ועד הבית.

אף אחד לא מעוניין לשמש כועד בית, מה עושים?

במקרה כזה ניתן למנות חברה חיצונית שתנהל את הבית המשותף. דבר זה מתבצע באמצעות קבלת החלטה מתאימה באסיפת בעלי הדירות.

ככל שלא מגיעים להסכמה או שאין את הרוב הדרוש לשם כך, ניתן לנקוט בהליך משפטי למינוי ועד בית חיצוני על ידי המפקח על המקרקעין

* חשוב לציין, שהאמור במאמר מתייחס להוראות הדין אך עשוי להשתנות בהתאם לנסיבות (למשל בשל הוראות שקיימות בתקנון הבית המשותף הספציפי, וכיו”ב). לכן מומלץ בכל מקרה שבו נדרש, לקבל ייעוץ משפטי פרטני שייקח בחשבון את מכלול הנסיבות הרלוונטיות לבית המשותף הספציפי שלכם.

לעוה”ד במשרדנו ניסיון רב בניהול הליכים משפטיים הנוגעים לסכסוכי שכנים וטענות בדבר תפקודו של ועד הבית. לייעוץ ראשוני ניתן לפנות אלינו בהודעה מהירה בווטסאפ בלחיצה על האייקון שבתחתית העמוד, במילוי טופס צור קשר משמאל או בפניה טלפונית.

מעניין אותך לשמוע עוד בנושא?

הצטרף לקבוצת הפייסבוק שהקמנו, שם ניתן לשאול ולהתייעץ בכל הנוגע לסכסוכי שכנים. להצטרפות לחץ על הקישור: סכסוכי שכנים ועו”ד – קבוצת הפייסבוק

הבהרה: כל המידע הנכלל במאמר זה הינו בבחינת מידע כללי בלבד, איננו ממצה, איננו מתייחס למקרים פרטניים ואיננו מהווה חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואיננו מהווה בשום אופן תחליף להתייעצות עם עו”ד. על המעוניין בכך יהיה לקבל עצה מקצועית נפרדת לכל פעולה משפטית או אחרת בקשר לנושאים המפורטים במאמר. המידע המובא במאמר זה איננו מהווה המלצה ו/או הנחיה לבצע או שלא לבצע פעולה כלשהי.

מוזמנים לשתף את הכתבה!

לייעוץ משפטי אישי ומקצועי - השאירו פרטים

לחצו לשליחת הודעה
צריכים עזרה?
היי!
איך אפשר לעזור?