רוצה להשכיר את הדירה שלך ב-Airbnb ? לא בטוח שמותר לך..

מחברי המאמר - עו"ד קארין שמעון ועו"ד לידור שובל

כמה דברים שכדאי לדעת לפני שמשכירים דירה לתקופות קצרות  (Airbnb, Booking וכיו”ב)

בשנים האחרונות הולכת ומתפתחת תעשיית השכרה לתקופות קצרות, בעיקר באיזורי הביקוש.

כשמדובר בבתים משותפים, במקרים רבים עולות טענות  מצד השכנים, שצריכים להסתגל לנוכחות של אנשים לא מוכרים בבניין, לעיתים שהיה שכרוכה ברעש ובמקרים חמורים יותר – בנזקים לרכוש המשותף.

אז כשמדובר בבית משותף – מה המשמעות של השכרת דירה ב-Airbnb, והאם מותר לכל אדם לעשות בדירתו כרצונו, גם אם הדבר מפריע לשכנים?

לאחרונה הגיעה שאלה בעניין זה לדיון אצל המפקחת על המקרקעין בתל-אביב.

הנתבע הינו בעל דירה בבית משותף בעיר תל-אביב, שביקש להשכיר את דירתו לתקופות קצרות באמצעות אתר Airbnb.

התובעת היא נציגות הבית המשותף שטענה כי הדבר מנוגד לתקנון הבית המשותף, בו נקבע באופן מפורש סעיף לפיו השימוש בדירות בבית המשותף יהיה למגורים בלבד.

במסגרת הדיון נדונה השאלה, האם השכרת דירה דרך אתר Airbnb נכנסת להגדרת “שימוש למגורים”.

לסוגיית סיווג שימוש בנכס למגורים או לייעוד אחר (מסחר, למשל) נודעה חשיבות רבה לעניין תשלומי מיסים ועוד, אך חשיבות הסיווג מהותית גם לעניין עצם הזכות להשכיר את הדירה לתקופות קצרות (של מספר ימים, דוגמת השכרה באתר Airbnb), מקום בו תקנון הבית המשותף אוסר על השכרה שאיננה למגורים.

בפסק דינה קבעה המפקחת על המקרקעין, שהשכרת הדירה באמצעות Airbnb איננה נכנסת להגדרת “השכרה למגורים”, שכן שימוש ל”מגורים” הינו שימוש בדירה למגורי קבע או לתקופה ממושכת, להבדיל מהשכרה לפרקי זמן של ימים ספורים כפי שנעשה בהשכרה דרך Airbnb. הפרשנות הנ”ל ניתנה גם על רקע אופי הבית המשותף במקרה הנדון, בו הותקן ציוד יקר ערך שדרש הבנה וידע כיצד להשתמש בו ועל רקע הסיבה בגינה מלכתחילה התבקש סעיף זה בתקנון – שמירה על ערך הדירות ועל הציוד היקר המותקן בבית המשותף.

משנקבע כך, ומאחר שתקנון הבית המשותף אוסר על השכרה שאיננה למגורים, נאסר על בעל הדירה הנתבע להשכיר את הדירה באמצעות Airbnb (נדרש למעשה לחדול מכך החל מה-01.01.2019) והוא חויב בתשלום הוצאות משפט.

 

למשרדנו ניסיון רב שנים בתחום, ועוה”ד שלנו מעניקים ייעוץ וליווי משפטי שוטף לכל בעל נכס המעוניין להשכיר את דירתו במסגרת Airbnb. הליווי כולל בדיקת כל החומר הנדרש,  מתן ייעוץ בדבר חוקיות השכרה כאמור ו/או מגבלות שייתכן וקיימות וכן מציעים דרכים משפטיות להתמודד עם כל בעיה שצפויה לעלות.

בנוסף, עוה”ד במשרדנו מייצגים בעלי דירות בהליכים משפטיים שונים ומגוונים בכל הנוגע להשכרת דירות, בין היתר במסגרת Airbnb.

לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות מוזמנים ליצור איתנו קשר באמצעות מילוי טופס צור קשר בעמוד זה משמאל או בהודעה מהירה בווטסאפ בלחיצה על האייקון שבתחתית העמוד.

 

הבהרה: כל המידע הנכלל במאמר זה הינו בבחינת מידע כללי בלבד, איננו ממצה, איננו מתייחס למקרים פרטניים ואיננו מהווה חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואיננו מהווה בשום אופן תחליף להתייעצות עם עו”ד. על המעוניין בכך יהיה לקבל עצה מקצועית נפרדת לכל פעולה משפטית או אחרת בקשר לנושאים המפורטים במאמר. המידע המובא במאמר זה איננו מהווה המלצה ו/או הנחיה לבצע או שלא לבצע פעולה כלשהי.

מוזמנים לשתף את הכתבה!

לייעוץ משפטי אישי ומקצועי - השאירו פרטים

לחצו לשליחת הודעה
צריכים עזרה?
היי!
איך אפשר לעזור?