מעמדו של ערב לחוב של פושט רגל

מחברי המאמר - עו"ד קארין שמעון ועו"ד לידור שובל

חתמתי על ערבות לחובות של אדם שבהמשך נקלע להליכי פשיטת רגל, מה אני יכול לעשות?

שאלה זו עולה כמעט תמיד במקרה שבו לחייב המבקש לפתוח בהליכי פשיטת רגל קיימים חובות להם ערבו ערבים שונים; בדרך כלל יהיו אלה בני משפחה או חברים קרובים. מכאן הרגישות בנושא, שכן כניסתו של החייב להליך פשיטת רגל עלולה לפגוע באותם ערבים באופן ישיר, שכן עם כניסת החייב להליכי פשיטת רגל, כפי שיוסבר בהמשך, הנושה יוכל לדרוש את החוב מאת הערבים.

על פי הדין ובהתקיים תנאים מסוימים ברגע שחייב אינו עומד בהתחייבויותיו כלפי הנושה קמה ועולה לנושה הזכות לפנות לערב לחוב, על מנת שישלם את חובו של החייב. ברור שככל שהחייב פנה להליך של פשיטת רגל, הרי שכעת אצה הדרך לנושה לפנות אל הערב, שכן פנייה להליך של פשיטת רגל, הינה הצהרה של החייב שאין ביכולתו לפרוע את חובותיו.

נדגיש כי בעוד שהחייב שפנה להליך פשיטת רגל, יהיה מוגן מתביעות של נושים שונים במסגרת הליך פשיטת הרגל, הערבים לחובותיו אינם מוגנים ולמעשה יהיו חשופים לתביעות מצד הנושים השונים המחזיקים בערבותם לחובות החייב.

עוד חשוב לדעת, כי לחייב במסגרת הליך פשיטת הרגל אסור להחזיר את חובו לערבים, שכן הדבר מהווה העדפת נושים אסורה, שעשויה להוביל לביטול הליך פשיטת הרגל.

במקרים מסוימים ניתן יהיה לבטל את הערבות לחוב, וזאת במידה ונפלו בערבות פגמים כאלו ואחרים וכן ניתן לעיתים להקל על מצבו של הערב במסגרת תשלום החוב.

בניגוד לדעה הרווחת חתימה על ערבות אינה עניין של מה בכך ויש לה השלכות משמעותיות. פנייה אל עורך דין מנוסה בתחום תסייע להבנת הזכויות והחובות הנובעות מהחתימה על הערבות, ולעיתים אף להשפיע על נוסחה באמצעות ניהול מו”מ. גם לאחר מעשה – בנסיבות מסוימות יוכל עו”ד הבקיא בתחום אף לפטור את הערב מערבותו כליל.

הכותבים, עו”ד קארין שמעון ועו”ד לידור שובל היו בעבר יועצים משפטיים פנימיים של אחד הבנקים הגדולים, וכיום בעלי משרד עצמאי המייצג לקוחות ובתי עסק בכל עניין הנוגע להסדרת חובות, התנהלות מול בנקים וחדלות פירעון. 

 

רוצה לשאול שאלות נוספות בנושאי בנקאות? בקישור הבא ניתן להצטרף לקבוצה שהקמנו: 

תשאל עו”ד בנקים (שאלות משפטיות בנושאי בנקאות)

 

הבהרה: כל המידע הנכלל במאמר זה הינו בבחינת מידע כללי בלבד, איננו ממצה, איננו מתייחס למקרים פרטניים ואיננו מהווה חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואיננו מהווה בשום אופן תחליף להתייעצות עם עו”ד. על המעוניין בכך יהיה לקבל עצה מקצועית נפרדת לכל פעולה משפטית או אחרת בקשר לנושאים המפורטים במאמר. המידע המובא במאמר זה איננו מהווה המלצה ו/או הנחיה לבצע או שלא לבצע פעולה כלשהי.

מוזמנים לשתף את הכתבה!

לייעוץ משפטי אישי ומקצועי - השאירו פרטים

לייעוץ משפטי אישי ומקצועי - השאירו פרטים

לחצו לשליחת הודעה
צריכים עזרה?
היי!
איך אפשר לעזור?