חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי החדש – אז מה בעצם השתנה?

מחברי המאמר - עו"ד קארין שמעון ועו"ד לידור שובל

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, מה שמכונה “חוק חדלות פירעון החדש”, נכנס לתוקפו ב-15.09.2019, ומחליף את פקודת פשיטת הרגל שהייתה נהוגה עד כה.

בשונה מהעבר, בו נושא חדלות הפירעון של יחידים הוסדר במסגרת פקודת פשיטת הרגל, וחדלות הפירעון של תאגידים (ובכלל זה, פירוק חברה) הוסדר בפקודת החברות, החוק החדש מסדיר את נושאי חדלות הפירעון הן של תאגידים והן של יחידים.

מטרת החוק החדש הינה דאגה לשיקומו של החייב ולאפשר לו להתחיל בדרך חדשה, תוך למידה (כמו קורס נהיגה מונעת…) כיצד להתנהל נכון בצורה כלכלית, וכמובן להגיע להסדר עם נושיו.

אז מה התחדש?
אבחנה בין סוגי חייבים  

החוק מבחין בין חייבים אשר נקלעו לחובות בנסיבות שאינן תלויות בהם או התנהלות כלכלית קלוקלת לבין חייבים שצברו חובות בחוסר תום לב וכנגדם יוכל הממונה (כונס הנכסים הרשמי) לפעול במסגרת הדין הפלילי.

סדר הפירעון

החוק החדש מעניק מעמד טוב יותר לנושים “הקטנים” ו-“החלשים” על ידי החלשת מעמדם של הנושים “הגדולים” ו-“החזקים” (כדוגמת המדינה).

תקופת ההליך 

החוק החדש קובע כי ניהול ההליך יימשך 4 שנים עד שהחייב יופטר  מחובותיו.

סמכות הדיון 

החוק החדש קובע כי חייבים עם חובות עד לסכום של 150,000 ₪ יפנו להוצאה לפועל, חייבים עם חובות העולים על סך של 150,000 ₪ יפנו לממונה (מה שמוכר יותר כ- כונס הנכסים הרשמי), כאשר הצו לשיקום כלכלי (צו ההפטר) יינתן על ידי בית משפט שלום.

התייעצות עם עורך דין מנוסה בתחום יכולה לסייע רבות בבחירת הדרך הנכונה להתמודדות עם חובות ולסייע לך לצאת לדרך חדשה.

הכותבים היו בעבר יועצים משפטיים פנימיים של אחד הבנקים הגדולים, וכיום בעלי משרד עצמאי המייצג לקוחות ובתי עסק בכל עניין הנוגע להסדרת חובות, התנהלות מול בנקים וחדלות פירעון. 

 

רוצה לשאול שאלות נוספות בנושאי בנקאות? בקישור הבא ניתן להצטרף לקבוצה שהקמנו: 

תשאל עו”ד בנקים (שאלות משפטיות בנושאי בנקאות)

 

הבהרה: כל המידע הנכלל במאמר זה הינו בבחינת מידע כללי בלבד, איננו ממצה, איננו מתייחס למקרים פרטניים ואיננו מהווה חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואיננו מהווה בשום אופן תחליף להתייעצות עם עו”ד. על המעוניין בכך יהיה לקבל עצה מקצועית נפרדת לכל פעולה משפטית או אחרת בקשר לנושאים המפורטים במאמר. המידע המובא במאמר זה איננו מהווה המלצה ו/או הנחיה לבצע או שלא לבצע פעולה כלשהי.

מוזמנים לשתף את הכתבה!

לייעוץ משפטי אישי ומקצועי - השאירו פרטים

לחצו לשליחת הודעה
צריכים עזרה?
היי!
איך אפשר לעזור?