זכויות עובדים בחברה שנקלעה לקשיים

מחברי המאמר - עו"ד קארין שמעון ועו"ד לידור שובל

לצערנו, יותר ויותר אנו שומעים על חברות שנקלעו לקשיים כלכליים ולא שילמו לעובדים משכורות, או זכויות סוציאליות דוגמת פיצויי פיטורין.
מקרים אלו התרבו באופן מיוחד בתקופת הקורונה וכך גם התרבו הפניות של לקוחות שאומרים “החברה שלי לא שילמה לי משכורת כי נקלעה להליכי חדלות פירעון”.
זה המקום לציין, כי במקרים רבים הליכי חדלות פירעון של חבר המובילים למעשה לפירוק החברה שהפך מונח מוכר.
עובדים שונים אשר פנו אלינו הביעו את חששם כי בשל הקשיים הכלכליים אליהם הגיעה החברה בה עבדו לא יהיה להם מהיכן לגבות את הכספים המגיעים להם בגין עבודתם בחברה.
האם יש מה לעשות במקרה כזה? ודאי!

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי תשע”ח-2018 מאפשר לעובדים בהתקיים תנאים מסוימים לנקוט בהליך מתאים כנגד החברה, במסגרתו בית המשפט עשוי להיעתר ולהוציא כנגד החברה צו לפתיחת הליכי חדלות פרעון.

במקרה כזה, יוכל העובד להגיש תביעה לקבלת הכספים המגיעים לו ולקבלם מהמוסד לביטוח לאומי.

על העובד יהיה להגיש את תביעת חוב, בצירוף אסמכתאות המגבות את טענותיו. זו תועבר לבדיקת הממונה על הליכי חדלות פירעון (הכונס הרשמי).

תביעת החוב תועבר לבדיקת בעל התפקיד (נאמן או המנהל המיוחד) שמינה בית המשפט לחברה, וככל שבעל התפקיד יאשר את התביעה, היא תועבר למוסד לביטוח לאומי אשר יבחן אותה וישלם לעובד את הגמלה ככל שהוא יימצא זכאי לכך.

גם במקרה בו המוסד לביטוח לאומי יידחה את תביעת העובד, יוכל העובד לערער על החלטה זו

גמלת הביטוח הלאומי אשר תשולם לעובד כוללת:

שכר עבודה שלא שולם, פיצויי פיטורין שאין להם כיסוי בקופת גמל, תשלומים לקופת הגמל של העובד שהמעסיק היה אמור להעביר ולא העביר.

לתשלום שכר העבודה ופיצויי הפיטורין יתווספו הפרשי הצמדה מיום קבלת תביעת החוב עד ליום התשלום בפועל על ידי הביטוח הלאומי.

סכום הגמלה אשר ישולם לעובד הינו גובה החוב של המעסיק לעובד ועד לסכום מקסימום הקבוע בחוק, סכום המקסימום מתעדכן מעת לעת ועומד כיום על הסכום הבא:

עבור שכר עבודה ופיצויי פיטורין- 114,452 ₪

עבור תשלומים לקופת גמל – 17,608 ₪ .

ככל שנקלעתם למצב כזה בלית ברירה, חשוב ביותר לפנות לעו”ד המתמחה בתחום, שכן ניהול נכון של ההליך כבר מהשלב הראשון ישפיע על תוצאותיו.

הכותבים היו בעבר יועצים משפטיים פנימיים של אחד הבנקים הגדולים, וכיום בעלי משרד עצמאי המייצג לקוחות ובתי עסק בכל עניין הנוגע לחדלות פירעון, הסדרת חובות והתנהלות מול בנקים. 

הבהרה: כל המידע הנכלל במאמר זה הינו בבחינת מידע כללי בלבד, איננו ממצה, איננו מתייחס למקרים פרטניים ואיננו מהווה חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואיננו מהווה בשום אופן תחליף להתייעצות עם עו”ד. על המעוניין בכך יהיה לקבל עצה מקצועית נפרדת לכל פעולה משפטית או אחרת בקשר לנושאים המפורטים במאמר. המידע המובא במאמר זה איננו מהווה המלצה ו/או הנחיה לבצע או שלא לבצע פעולה כלשהי.

מוזמנים לשתף את הכתבה!

לייעוץ משפטי אישי ומקצועי - השאירו פרטים

לחצו לשליחת הודעה
צריכים עזרה?
היי!
איך אפשר לעזור?