גביית חוב בהליך של פירוק

מחברי המאמר - עו"ד קארין שמעון ועו"ד לידור שובל

חברה שחייבת לך כסף נקלעה להליך פירוק? זה מה שתוכל לעשות!

יותר ויותר אנו שומעים על חברות שנקלעו לקשיים כלכליים ובסופו של יום הגיעו להליך של פירוק חברה. בהיעדר נכסים של החברה למימוש או ערבויות אישיות של בעלי החברה או מנהליה, נושי החברות הללו על פי רוב מוצאים את עצמם מול שוקת שבורה.

במצב דברים זה אנו נתקלים לא פעם בשאלה, האם ניתן לחייב את בעלי החברה בחובות החברה, או לפחות בחלקם?

הכלל קובע כי חברה היא אישיות משפטית נפרדת ועצמאית מבעליה, ובינה לבין בעליה קיים מעין “מסך” החוצץ ביניהם. המשמעות היא כי החברה היא האחראית הבלעדית לחובותיה.

עם זאת, לכל כלל יש גם חריגים וכך גם לכלל האישיות המשפטית הנפרדת.

באמצעות חריגים אלו ניתן לתבוע לא רק את החברה שהגיעה לסוף דרכה (דוגמת מצב של פירוק החברה) אלא גם את בעליה. כך ניתן לתבוע את בעלי החברה בדרך של “הרמת המסך” בין החברה לבעליה, וכן ניתן לתבוע את בעלי החברה בגין אחריותם האישית מכח עילות שונות (חוזית, נזיקית, רשלנות, תרמית ועוד).

חשוב להבהיר כי עצם כשלונה העסקי של החברה אין בו כדי לחייב את בעליה בהפסדי החברה, ובתי המשפט נוקטים בזהירות רבה בכל הקשור להטלת חיוב אישי על בעלי החברה.

ככלל, כל עוד בעלי החברה פעלו בתום לב בניהול עסקי החברה ובמהלך עסקיה הרגיל בד”כ לא תוטל על בעלי החברה אחריות אישית לחובות החברה, אך כאמור מקרים של רשלנות, תרמית, הברחת נכסים, ניהול החברה באופן שסיכן את נושיה בעת שבעלי החברה ידעו או היה עליהם לדעת שהחברה עומדת בפני קריסה, פירוק ועוד, עשויים לגרור את חיובם האישי של בעלי החברה.

היוועצות בעורך דין מנוסה אשר יבחן את המקרה ואת נסיבותיו באופן מקצועי יכולה לסייע רבות בגביית החוב מהחברה.

הכותבים, עו”ד קארין שמעון ועו”ד לידור שובל היו בעבר יועצים משפטיים פנימיים של אחד הבנקים הגדולים, וכיום בעלי משרד עצמאי המייצג לקוחות ובתי עסק בכל עניין הנוגע להסדרת חובות, התנהלות מול בנקים וחדלות פירעון. 

 

רוצה לשאול שאלות נוספות בנושאי בנקאות? בקישור הבא ניתן להצטרף לקבוצה שהקמנו: 

תשאל עו”ד בנקים (שאלות משפטיות בנושאי בנקאות)

 

הבהרה: כל המידע הנכלל במאמר זה הינו בבחינת מידע כללי בלבד, איננו ממצה, איננו מתייחס למקרים פרטניים ואיננו מהווה חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואיננו מהווה בשום אופן תחליף להתייעצות עם עו”ד. על המעוניין בכך יהיה לקבל עצה מקצועית נפרדת לכל פעולה משפטית או אחרת בקשר לנושאים המפורטים במאמר. המידע המובא במאמר זה איננו מהווה המלצה ו/או הנחיה לבצע או שלא לבצע פעולה כלשהי.

מוזמנים לשתף את הכתבה!

לייעוץ משפטי אישי ומקצועי - השאירו פרטים

לחצו לשליחת הודעה
צריכים עזרה?
היי!
איך אפשר לעזור?